zaterdag 19 december 2015

Stille kracht in het universum…


Tekst:          Cora Verhelst

Fotografie: Ronny Bouwens 

Nu de dagen korter worden, en de nachten langer, de avonden kouder en de sterren feller, moet ik nog vaak aan iemand denken. Ik ga dan altijd even naar buiten, de frisse heldere winterkou in. En dan kijk ik naar die mysterieuze sterren. Ongrijpbaar, niet bevattend, soms in nevels gehuld, maar altijd fel fonkelend. Ze staan voor mij symbool voor een heel speciaal persoon. Ook ongrijpbaar, niet bevattend, in nevels verhuld, maar altijd schitterend aanwezig. Als een heldere ster. Net als de gele paardenbloem. Of, zoals we in Zeeuws-Vlaanderen ook wel zeggen, de ‘zêkebèdde’. Diep geworteld in de grond, bijna heel de zomer bloeiend, soms velden vol! Een bloemetje, zonder tierlantijnen, gewoon, weinig geurend, stil aanwezig, maar met een ongekende stralende rijkdom. Evenals mijn  oom…

Als ik een ster zie, moet ik altijd aan mijn oom denken
Hij hield van verre reizen en van sterren. In een tweede hands wagentje reisde hij de hele wereld over. Met zijn sandalen en zijn lange haar, creëerde hij een hippieachtig uiterlijk. Hij was een beetje een zonderling, maar ook een lopende encyclopedie. Hij wist veel van landen, cultuur en geschiedenis. Wanneer hij daarover begon te vertellen, kwamen de woorden als een hard stromende beek, klaterend naar beneden, om te eindigen in een bodemloos meer, helder en transparant, met eindeloze vergezichten. Zo vèr reikte zijn kennis.
Altijd op zichzelf, rustig van aard. In mysterieuze sluiers verhuld. Soms ook met een vleugje alcohol. Dat was hij. Hij keek graag naar de sterren. Hij nam ons ooit mee naar de sterrenwacht van waaruit hij via een grote koepel naar de sterren kon kijken.
Ik kon me nog herinneren, dat er rond dat gebouwtje ‘zêkebèdde’ stonden te bloeien. Je weet wel, die geelachtige zomerbloeier. Met een hele sterke wortel! Zijn officiële naam is paardenbloem. Als ik dat plantje zie, moet ik altijd even aan mijn oom denken, die helemaal idolaat was van de sterren en vaak een bezoekje bracht aan de sterrenwacht. Diepgeworteld in de sterrenmaterie. Net zo als de wortel van de paardenbloem in de grond.
Sterren, ongrijpbaar, niet bevattend
,,Hij had altijd zo van die twinkeloogjes”, hoorde ik ooit een mevrouw met een hoogblond bobkapsel vertellen. Welja, als ik dan inderdaad de sterren zie twinkelen, zo in de pikzwarte nacht, moet ik aan hem denken. Ach, hoe kan het ook anders.
Op 24 oktober 2015 overleed hij. Een hogere macht zond hem totaal onverwachts naar de sterren toe. Als een donderslag bij heldere hemel. Of als de oerknal. Hij had het zelf ongetwijfeld veel beter kunnen omschrijven. Als sterren- en heelaldeskundige.

Copyright Corawriter 2015

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten