dinsdag 29 december 2015

Er was eens een warme winterdag…

Tekst:         Cora Verhelst
Fotografie: Ronny Bouwens

Was het nou een zomerse winter of een winterse zomer?
Er was eens een warme winterdag met een hemel met diverse kleurnuances, van zacht roze naar warm rood. De zon kleurde vanillegeel door witte nevels heen, en het leek wel of ik de geur van bloesem rook. Het deed bijna voorjaarsachtig aan. Toen ik langs een uitgestrekt akkerveld liep, zag ik het witte goud in de vorm van asperges de grond uitschieten en madeliefjes zorgden in weilanden voor witte accenten. Het vale riet combineerde mooi met gele bloeiers. Was het mosterdzaad?
Twee reeën struinden langs de akkerrand en deden zich tegoed aan het verse malse groen. De lucht voelde bijna zwoel aan. Rozen bloeiden nog volop en voorjaarsbloeiers waren niet meer te temmen. Herfststormen, regen, sneeuw, wat was dat ook alweer? Moesten we nou spreken van een zomerse winter of een winterse zomer? Of een  warme naherfst? Mijn pad verder vervolgend zag ik bruine bladeren liggen als gemêleerde tapijten en in de schemering hoorde ik het melodieuze gezang van een zanglijster. Zijn stippeltjesborstje trots vooruitgezet en neerkijkend op de afgevallen bladeren als stille herinneringen van de zomer. Kondigde hij het voorjaar aan of was dit het startsein van een kentering in het weer?

© Copyright Corawriter 2015

Geen opmerkingen:

Een reactie posten