vrijdag 9 maart 2018

Het gras is bij de buren altijd geler...eh groener


De winterakoniet bloeit soms al in januari 
Al wekenlang zag ik ze al. Ze waren er vroeg bij dit jaar. Het kwam vast door de milde winter want het was nog maar januari. De ragfijne buitenlucht rook al naar het voorjaar. Ook wij hadden ons goed voorbereid op het nieuwe seizoen. Dachten iedereen voor te zijn. Deze primeur te hebben. Maar de buren waren toch eerder. En wanneer ik op bezoek ging bij bekenden, werd ik verrast. Zij konden zich ook scharen onder de eersten. Wat hadden we dan verkeerd gedaan? Waren we te vroeg geweest met de voorbereidingen? Was de grond niet goed? Hadden we de bolletjes per ongeluk op  zijn kop geplant? Of had ik ze er gewoon uit geschoffeld? Misschien kwamen ze volgend jaar? Ik geloofde er eigenlijk niet meer in. Had mezelf erbij neergelegd. We hadden toch al een prachtige bloeiende helleborus in de tuin. En het groen van de boshyacinthen kwam gestaag naar boven. Toch ook al de eerste tekenen dat de lente eraan kwam. Maar toch. Ik had er zo op gehoopt. Tot op de dag toen ik zomaar door mijn voordeurraampje keek en iets heel fel geels zag in mijn voortuin. Ik dacht nog bij mezelf: dit kan hem niet meer zijn. Ik had me al omgedraaid en was snel begonnen met de dagelijkse bezigheden en was het gele dingetje in mijn tuin allang vergeten. Totdat ik toch maar eens de moeite nam om nog eens goed te kijken. En jawel hoor: wat we niet meer voor mogelijk dachten, was gelukt. Een fel geel bloemetje stak zomaar zijn kopje boven de grond. En toen kwam de tweede, en de derde en de vierde! Ons winterakonietproject was geslaagd! Wedden dat we volgend jaar een hele voortuin hebben met deze primeur van het voorjaar?

De winterakoniet
Deze primeur van het voorjaar bloeit bij milde winters soms al in januari. Het stinsenplantje, dat laag bij de grond blijft, is familie van de ranonkel. In vroeger tijden is hij als sierplantensoort ingevoerd en geplant op landgoederen, boerenhoven, pastorietuinen enzovoort. Vaak bloeit hij tegelijkertijd met het sneeuwklokje, ook een stinsenplant. Wie de winterakoniet in zijn tuin wil, plant in het najaar de bolletjes niet al te diep in de grond.

© Copyright Corawriter 2018

Geen opmerkingen:

Een reactie posten