vrijdag 4 januari 2019

Het leukste examen ooit



De Franse taal leren is geen sinecure
Het is weer al een aantal weken winter. Alhoewel je dat eigenlijk niet zo beseft. Tenminste ik toch niet. De zomer liet zich van haar beste kant zien en doorkruiste vloeiend het  najaar dat ons trakteerde op mooie dagen. Nu lijkt ook de winter zelf in een winterslaap verzonken te zijn: harde stormen, venijnige hagelbuien en kille regens laten ons al maanden met rust. Dikke shawls en winterdekens zijn pas sinds de laatste weken noodzakelijk. Zelfs het ‘wittewattenspektakel’ in de vorm van mist heeft zich nog niet veel gepresenteerd.  

Het enige wat nu nog rest zijn de lange winteravonden. Maar die kun je altijd weer leuk opvullen met interessante hobby’s of boeiende cursussen. Zo begon ik een jaar geleden met een cursus 'Frans voor gevorderden'. Ik moet eerlijk zeggen, het is soms een enorm gepuzzel met die Franse taal. Het is niet één van de gemakkelijkste, maar wel één van de boeiendste. Want hoe je het went of keert, een vakantie doorbrengen in Frankrijk, betekent ook communiceren met die Fransozen. Want bezoek ik in Nederland bijna nooit een huisarts of een ziekenhuis, in Frankrijk daarentegen ben ik ooit in het ziekenhuis beland of moest ik artsen bezoeken door een val en verzwikte enkel. Ook het lezen van folders, of de koppen van de krant gaan mij nu een stuk beter af. En het spreken? Dat is weer een ander verhaal. Ik plak gewoon wat woorden op gevoel achter elkaar in de hoop dat ze mij verstaan. Neem nu die ene keer toen we de gasaansteker kwijt waren en die avond niet zouden kunnen koken. De receptioniste begreep mij op dat moment toen ik de situatie in mijn ‘schoolfrans’ duidelijk maakte. We kregen lucifers mee met de afspraak ze de volgende dag bij vertrek terug te geven. 
Ik hoop hem dit jaar af te ronden, die Franse cursus. En daarna? Eerst een bezoekje aan Frankrijk om de ultieme Franse test te ondergaan in de mooiste Franse dorpjes, historische steden en glooiende tuinen. Dit wordt het leukste examen ooit!

© Copyright Corawriter 2018


Op zoek naar Frankrijktips? Dan is het boek 'Zatte Bramen en andere sfeerverhalen' iets voor jou!

Te koop bij Boekscout.nl. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten