vrijdag 18 januari 2019

De E-reader

,,Waarom lees je je boeken niet op een E-reader?” Vroeg hij terwijl mensen langs ons heen drentelden om hun bestelling te doen aan het kippenkraam op de markt. Een marktbezoekster had haar winkelwagentje vlakbij geparkeerd. Tot aan de rand gevuld met boodschappen. Een bosje roze tulpen er boven op. Paarse hyacinten die er naast gevallen waren, staken af tegen de grijze bestrating. Terwijl hij rustig mijn antwoord afwachtte, dacht ik na hoe ik de sfeer van het lezen van een boek het beste uit kon leggen. Die vraag krijg ik namelijk wel vaker gesteld wanneer ik vertel dat ik houd van het lezen van boeken en tijdschriften. Toegegeven, het is natuurlijk reuze handig, zo’n E-reader. Je plaatst al je favoriete boeken en tijdschriften er op, en hopla, lezen maar. Het scheelt volop ruimte, vooral als je met vakantie bent. Maar als ik er nog maar aan denk, krijg ik al de kriebels van dat koude abstracte ding. Zonder ziel. Zonder geur. Een gevoelloos voorwerp in je handen. Nee. Het verhaal en de informatie die hij geeft, blijft hetzelfde als die je leest in een boek of tijdschrift. Maar waar is de magie gebleven? De sfeer die een boek geeft, kan toch nooit op tegen een E-reader?  Een boeiend verhaal verdient toch een inspirerende verpakking?

Boeken geven sfeer aan je leven
Afgelopen week bezochten we de Fnac in Brugge. Ik ging gelijk naar de derde etage. De boekenafdeling dus. Wat een heerlijk gevoel geeft het om tussen de boeken te lopen. Tijd lijkt dan niet meer te bestaan. Rijen pillen staan uitgestald. Met de mooiste afbeeldingen. Spiksplinternieuw. Met bladzijden nog zo puur als ongerepte sneeuw. Tot de verbeelding sprekende voorzijden en pakkende afbeeldingen. Neem nou het boek van Annet Schaap, de kinderboekenschrijfster die vorig jaar werd bekroond met haar boek ‘Lampje’. Onlangs vertelde zij tijdens een tv-uitzending dat ze er drie jaar aan had gewerkt. Drie jaar! We zagen het boek in het Franse warenhuis liggen. Vanaf de kaft keek de hoofdrolspeelster van het verhaal ons aan. Een afbeelding van de Gouden Griffel 2018 blonk in de rechterbovenhoek. Binnenin mooie afbeeldingen. Stevig papier. Een dik boek met een omslag die je nieuwsgierig maakt naar de avonturen van Lampje, de dochter van een vuurtorenwachter. Wat is er mooier voor een schrijver om na al dat harde werken je eigen boek in handen te hebben. En als lezer, òf in dit geval het lezertje, dat boek te mogen ervaren! Stel je voor dat al die soortgelijke avontuurlijke verhalen op een E-reader zouden staan. Zie je het al voor je? Kom je op die afdeling, met één enkele E-reader op de planken. Het zou een kale bedoening worden…

© Copyright Corawriter 2019 

Op zoek naar Frankrijktips? Dan is het boek 'Zatte Bramen en andere sfeerverhalen' iets voor jou!

Te koop bij Boekscout.nl. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten