zondag 20 januari 2013

Gaai, boomklever en vos


Mensen met indrukwekkende verhalen uit niet Europese landen. Bijzondere dieren gespot honderden kilometers van haard en huis. Ontmoetingen met extravagante en populaire mensen uit andere continenten. In deze tijd gaan mensen het heel ver zoeken, mijlen van hun woonplaats vandaan om anderen te imponeren met hun indrukwekkende waarnemingen en ontmoetingen. Maar eigenlijk hoeft het allemaal niet zo op grote afstand te zijn. Om je leven kleurrijker en fascinerender te maken, kijk je bewust om je heen. Pas dan maak je unieke momenten mee.

Nog een half uur en ik verwacht dan Marianne Vos te zien, te filmen en te fotograferen. De Olympisch kampioene zal de grootste fietsenzaak van Zeeuws Vlaanderen openen. In afwachting daarvan zit ik aan de keukentafel aan mijn laptop te typen. Zacht pianomuziek op de achtergrond. Een heerlijke kop warme chocomel naast mij met een Leonidasbonbon.
De huis-tuin-en-keukenkat met tijgerstreepjes ligt lui op zijn roze matje, zacht geeuwend om zijn luiheid nog eens te bevestigen. Ik kijk onze tuin in die bestraat is met rode klinkers. De lucht grauw en grijs. De krans met pindadoppen, zaden en noten hangt stil aan de poort. Ik besluit mij klaar te maken voor het zien van Marianne en trek mijn bruine leren jas en grijze veterlaarzen  aan. Ik kijk de tuin in en geheel onverwacht is hij  vol met kleurrijke bezoekers: een vlaamse gaai rukt de pinda’s uit een krans, nu volledig uit zijn fatsoen en aan gort. Een boomklever met zijn oranje buik is neergestreken op een netje met zaden en een roodborstje hipt vrolijk op de tuintafel ondertussen pikkend aan een vetbal. De vogels met kleuren als hemelsblauw en zachtrood/oranje zorgen voor een kleurrijk geheel in mijn grauwe wintertuin. Wanneer ik rechts van mij kijk, valt er een zacht schijnsel van de zon in de kreek. Twee zwanen zo wit als sneeuw doorkruisen het licht…Een paar straten verderop knipt Marianne Vos een rood lint door. Ze vertelt nuchter over haar fietservaringen en overwinningen. De filmcamera loopt en het fototoestel klikt. Ik weet even niet waar ik het eerst moet zijn om al die bijzonderheden op beeld vast te leggen. Wat een mooie dag met de ontmoeting van een vlaamse gaai als haaibaai, een boomklever en een vlotte vos.  
Zomaar een weetje….
Wist je dat een vlaamse gaai mieren tussen zijn veren laat lopen? Hij  doet dit waarschijnlijk om van parasieten af te komen. Hij broedt voornamelijk in bossen en parken. Zijn favoriete boom is de eik. Soms bezoekt hij ook tuinen.

Zomaar een spreekwoord uit de oude doos….
Wees liever de staart van een leeuw dan de kop van een vos:
Dapper zijn is te verkiezen boven sluw zijn.

Zomaar een beetje geschiedenis….
Wist je dat de Nederlandse populatie van boomklevers zich tussen 1990 en 2005 bijna heeft verdubbeld? Vanaf ongeveer de laatste eeuwwisseling is de boomklever steeds meer te zien in de buurt van bebouwing. Hij begint een beetje een cultuurvolger te worden zoals ook rond 1900 de merel in de buurt van mensen begon te komen.


Zomaar wat boomklevers internationaal….
De boomklever verspreidt zich over heel Europa met uitzondering van Ierland en Schotland. De laatste jaren heeft hij zich ook verder naar het noorden toe verspreid naar ScandinaviĆ«. In Nederland en Vlaanderen is hij een talrijke broedvogel. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten