maandag 11 januari 2016

Winterblues


Tekst en fotografie: Cora Verhelst

De winterblues. Heb jij er ook wel eens last van? Wakker worden met een mistroostig gevoel. Weer je bed uit terwijl je heerlijk in dromenland verzonken was. Opgekruld tot een bal in een denkbeeldig holletje. Dromend van zonnige oorden. Terwijl de regen tegen de ramen striemt. Korte dagen, lange nachten. Waarom zou je de deur uitgaan? Je sleept je door de dagen heen. Maar hoe zit het nou met dieren? Hebben zij ook last van de winterblues? Of zit het gewoon tussen de oren? Tussen mensenoren wel te verstaan. Mensen die lijden aan een winterdepressie zijn vaak geneigd om in de winter meer te slapen dan tijdens lange zomerdagen. Eigenlijk is dat heel normaal, toch? Dieren doen dat ook. Niks om depressief over te doen. Maar wij mensen, jagen en jakkeren maar door.
De winterblues, RELAX!
Ik kijk naar mijn kat. Lui snurkend op zijn dekentje, omzoomd met een zacht dasje. Af en toe gapend en zich omdraaiend. Zijn knuistjes licht gekromd onder zijn warme borstje. Of helemaal languit. Het enige geluid dat hij nog produceert zijn snurkgeluidjes als een langzaam uitbollende locomotief. Misschien moet ik dat ook maar eens doen. Zo nu midden in die eindeloze winter. Eens lekker uitbollen. Lui op de bank. Of in bed. Spannend boek erbij. Dampende kop chocomel. Kaarsje. Gordijnen dicht. Warm opgekruld in mijn holletje. Zacht harpmuziek op de achtergrond streelt mij in slaap. Eigenlijk voel ik mij zo al veel beter. Leven op het ritme van de natuur. De winterblues, wat was dat ook al weer?

© Copyright Corawriter 2016

 Lees ook: Trillen met thrillers van januari 2013

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten