dinsdag 5 maart 2013

Verboden vlokken


15 april 1980. Ik zit aan de keukentafel, mijn broer rechts van mij, mijn moeder links. Voor ons op tafel, een pak hagelslag, chocoladevlokken en een pot hazelnootpasta, bruine boterhammen besmeerd met margarine. Mijn broer grijpt de pak hagelslag en houdt hem schuin, de hagelslag ruist als mikadostaafjes op zijn boterham. Mijn moeder zet haar mes in de pot hazelnootpasta, de chocoladebruine substantie rolt als golven over haar boterham. Nu is het mijn beurt. Of,  ik kan beter zeggen,  het pak chocoladevlokken is aan zet;  de ongestructureerde dakpannetjes rinkelen op mijn boterham. Gezamenlijk nemen we een hap van de zoete lekkernijen!

Aan dit tafereeltje moest ik denken toen ik het stukje las in de krant over de te zoete, te zoute en te vette producten die door slimme fabrikanten aangeboden worden in supermarkten. Deze fabrikanten hanteren een slim marketingbeleid. Met behulp van een aantal handige verkoopinstrumenten weten ze kinderen over te halen deze producten te kopen. Tijdens een tv-uitzending van Radar krijgt een producent er genadeloos van langs en uit men kritiek op zijn marketingstrategie. Antoinette Hertsenberg – de presentatrice van het programma  – stipt een belangrijk punt aan: een kind heeft niet die verantwoordelijkheid in zich om nee te zeggen tegen deze lekkernijen. Maar waar blijven de ouders met hun eindverantwoording in dit verhaal? Hebben zij                             niet de eindkeuze over de totale boodschappen?

Smultip van Henny:
Verdeel yoghurt over kommetjes. Zoet de
yoghurt met honing en strooi hazelnoten en
chocoladevlokken over dit melkproduct.
Smullen maar!

Hagelslag, vlokken en hazelnootpasta waren vroeger vaste onderdelen van ons ontbijt. In combinatie met een glas volle melk was het ochtendmaal helemaal compleet. Waren wij te dik? Nee, eerder te dun.
Goede voeding is meer een kwestie van de juiste keuzes maken en zorgen voor gestructureerde gezonde maaltijden met gezonde tussendoortjes als een stuk fruit of een lekkere volkorencracker met een stuk kaas. ’s Middag jezelf trakteren op een zoete of zoute traktatie mag best, mits binnen de perken. Het is een kwestie van de tussendoortjes klein te houden en de maaltijden gezond. ’s Avonds geen chips meer en andere zoetigheden. Met andere woorden: die Max ijsjes en Tjiezies kunnen best, mits met mate! Als ouder heb je nog altijd zelf de touwtjes in handen. Laat je niet gek maken door de reclame en al helemaal niet door je kinderen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten